Komenda Powiatowa Policji w Złotowie
Prewencja
KGP Surowsze kary dla sprawców przestępstw. Zmiany w przepisach. | Drukuj |
Autor: Maciej Zając/ KGP   
25.03.2013.

kgp00001Jak zniechęcić drobnego złodziejaszka do kradzieży? Pokazać mu, że w przypadku zatrzymania zostanie ukarany bardzo szybko i dolegliwie finansowo. Wdrożenie nowych propozycji podniesienia progu kwotowego wykroczenia, wyższe grzywny i rejestracja sprawców, mogą to zapewnić.

…więcej
 
Bezpieczny Senior | Drukuj |
Autor: Maciej Zając   
20.03.2013.

 porozumienie

Komenda Powiatowa Policji w Złotowie przy udziale Stowarzyszenia Satori z Jastrowia oraz Złotowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku kontynuowała realizację programu prewencyjnego pn. "Bezpieczny Senior" skierowanego do środowisk osób starszych szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo stania się ofiarą oszustów bądź sprawców przestępstw przeciwko mieniu. Wychodząc naprzeciw społecznym oczekiwaniom w dniu 2 marca 2011 roku w auli złotowskiego kina odbyło się uroczyste spotkanie studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Komendantem Powiatowym Policji w Złotowie w trakcie którego Zarząd stowarzyszenia podpisał z Komendantem Powiatowym Policji  porozumienie o wzajemnej współpracy i podejmowaniu działań profilaktyczno – edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa seniorów. W spotkaniu udział wzięło ponad 160 seniorów, którym nie jest obca troska o własne bezpieczeństwo.

 aula01

Zebrani studenci mieli okazje wysłuchać przygotowanego specjalnie na tę okazję wykładu, w którym prelegent szczególnie akcentował konieczność podejmowania wspólnych inicjatyw mających na celu zapobieganie przestępczości, w tym również poprawę bezpieczeństwa w środowiskach osób starszych. W  ramach realizowanego projektu środowiska seniorów  mogą poszerzać  wiedzę na temat unikania zagrożeń  stania się ofiarą  przestępstw, które bezpośrednio dotyczą właśnie tej grupy wiekowej.  Policjanci przedstawili czynniki generujące dany rodzaj przestępczości w oparciu o tzw. „trójkąt kryminalny” (sprawca – ofiara – miejsce). Aspekty dotyczące  metod i sposobów  działania oszustów, m.in. na tzw.: „ wnuczka, lekarza, pracownika PCK” itp.  Studenci mieli również okazje obejrzeć specjalnie przygotowany przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu - film szkoleniowy  poruszający tematykę oszustw, kradzieży kieszonkowych, sposobów unikania zagrożeń. Prowadzone zajęcia mają na celu podniesienie świadomości seniorów  w zakresie  sposób i wzorców zachowania, które pozwolą  uniknąć stania się   ofiarą przestępstwa. 


…więcej
 
Policyjni przewodnicy radzą! | Drukuj |
Autor: Maciej Zając   
20.03.2013.

Jak się właściwie zachować kiedy spotkamy na swej drodze obcego psa ?

przewodnicy

1. Próbuj zapobiec atakowi

Nawet rasy uważane za przyjazne potrafią gryźć.

Rzadko zdarzają się niesprowokowane pogryzienia. Prawie zawsze da się wskazać co obudziło w psie agresję, niestety czasem wynika to po prostu ze złego wychowania przez właściciela.

  • nie drażnij psa, nie budź śpiących psów, nie strasz, nie krzycz, nie przeszkadzaj w jedzeniu.
  • jeśli widzisz psa przechadzającego się bez smyczy – lepiej przejdź spokojnie na drugą stronę ulicy.
  • nie patrz psu prosto w oczy- pies odczyta to jako wyzwanie.
  • unikaj szerokiego uśmiechu – w psim języku to to samo co szczerzenie zębów.

2. Zachowaj spokój

To prawda, że psy potrafią wyczuć strach. Panika zachęca psa do ataku.

  • czasem komenda typu: ‘leżeć’ czy ‘spokój’ może być skuteczna lub chociaż da ci czas na ocenę sytuacji.
  • nigdy nie uciekaj!!! To obudzi w psie instynkt gonienia ofiary – na 100% sprowokuje go do ataku. Pies jest szybszy – nie uda ci się przed nim uciec nawet jeśli jesteś na rowerze.
  • przyjmij odpowiednią pozycję - stań do psa bokiem (nigdy przodem), odwróć lekko głowę unikając kontaktu wzrokowego. Ręce założone lub luźno wzdłuż tułowia, zaciśnięte pięści chronią palce. Taka pozycja nie oznacza, że się poddajesz, ale że nie masz ochoty na konfrontację.
  • stój nieruchomo - być może pies będzie jeszcze warczał czy szczekał, lub podejdzie cię obwąchiwać, ale raczej nie ugryzie.

 

Próba ucieczki skończy się atakiem od tyłu.

3. Przyjmij pozycję ‘żółwia’

Jeśli atak jest nieunikniony lub pies zaatakował i upadłeś na ziemię koniecznie staraj się przyjąć bezpieczna pozycję – połóż się na zgiętych nogach, dłońmi złożonymi w pięść ochraniaj uszy. Nie krzycz i postaraj się leżeć nieruchomo.

  • jeśli pies gryzie staraj się nie szarpać z nim- to może brzmieć absurdalnie, ale próbowanie wyciągnięcia ręki, nogi czy innej części ciała z psiego pyska spowodują jedynie głębsze i bardziej poszarpane i bolesne rany.

4. Powoli się wycofaj i opuść teren kiedy pies przestaje się tobą interesować.

Wycofuj się wolno, bez gwałtownych ruchów, najlepiej bokiem.

Nigdy nie zostawiaj dziecka samego z psem! Dzieci są najczęstszymi ofiarami pogryzień.

Co zrobić gdy widzisz jak pies atakuje inną osobę?

  1. nie odciągaj ofiary - rany będą większe i bardziej poszarpane.
  2. spróbuj znaleźć jakiś patyk, pręt, którym należy uderzać psa w okolicy szyi  lub w wrażliwego nosa – nie po głowie, bo czacha psa jest bardzo mocna.
  3. jeśli nic takiego nie znajdziesz – owiń rękę kurtką, ewentualnie weź do ręki plecak/torbę i próbuj wcisnąć to psu do pyska, głęboko wpychając.
 
Edukacyjny portal internetowy "PYREK" | Drukuj |
Autor: Maciej Zając   
20.03.2013.

pyrek1Pyrek.pl to pierwszy w Polsce, innowacyjny policyjny serwis edukacyjny. Jest to najnowsze narzędzie w ramach Policyjnego Programu Edukacyjnego "Z Pyrkiem bezpieczniej". Gospodarzem na stronie jest sierżant Pyrek - maskotka wielkopolskiej Policji, stworzona w 2003 roku przez dzieci dla dzieci.

Portal przeznaczony jest dla dzieci, rodziców i nauczycieli.

W części dla dzieci "Pyrkowej Krainie" zamieszczone są interaktywne gry i zabawy, wspierające rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny najmłodszych. Zabawy nie tylko zachęcają dzieci do zabawy, ale również i do nauki. Pozwolają rozwinąć umiejętność logicznego myślenia, ćwiczą spostrzegawczość, refleks, uczą postępować według ustalonych norm i zasad.

 

Pyrkowa Kraina jest miejscem, które tworzą również same dzieci. W dziale Biblioteczka publikowane są opowiadania i wierszyki, autorstwa najmłodszych, których głównym bohaterem jest sierżant Pyrek. Natomiast w Galerii znajduje się zbiór najciekawszych prac plastycznych przesłanych przez dzieci.

pyrek3

pyrek4

Specjalnie dla rodziców i nauczycieli został stworzony osobny dział „Kraina dorosłych”, w którym zawarte są:

  • konspekty lekcji, artykuły dotyczące takich zagadnień jak bezpieczeństwo, rozwój, edukacja itp.
  • porady specjalistów dotyczące bezpieczeństwa dziecka i osoby dorosłej,
  • filmy prewencyjne

Ponadto na naszej stronie można znaleźć aktualne informacje o spotkaniach, wydarzeniach i konkursach z udziałem sierżanta Pyrka organizowanych przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu.

pyrek2

 
Telefon alarmowy 112 !!! | Drukuj |
Autor: Maciej Zając   
20.03.2013.

Co to jest "112"

112

 

Obowiązek wdrożenia w Polsce rozwiązań umożliwiających korzystanie z numeru „112” wynika z postanowień artykułu 26 Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

 

Obowiązek ten nakłada również ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (art. 25 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w urzędach wojewódzkich działają centra powiadamiania ratunkowego, których zadaniem jest przyjmowanie zgłoszeń na numer alarmowy 112 i przekierowywanie ich do właściwej jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego).

 

Połączenia wykonywane na numer alarmowy „112”, obecnie odbierane są przez Powiatowe/Miejskie Stanowiska Kierowania Straży Pożarnej (dla telefonii stacjonarnej) oraz w Komendach Powiatowych Policji (dla telefonii mobilnej). Operatorzy 112 dysponują właściwe służby ratownicze na podstawie przekazanych informacji lub jeśli zachodzi taka konieczność mogą przełączyć rozmowę do dyspozytorów poszczególnych służb ratunkowych.

W miastach, gdzie już zostały wybudowane lokalne centra powiadamiania ratunkowego połączenia alarmowe z numerem „112” są kierowane tam. Obecnie toczą się prace nad modelem docelowym systemu dobierania połączeń z numeru 112 i innych numerów alarmowych.

 

Ze względu na przyzwyczajanie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań zachowane będą numery 997, 998, 999.

 

Jak dzwonić na "112"

 

Czyli co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:

 

·         miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),

·         jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobą będącą świadkiem danego zdarzenia,

·         należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),

·         przedstawić się z imienia i nazwiska, krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby,

·         wskazać miejsce przebywania/adresu, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,

·         udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,

·         wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,

·         nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,

·         jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru 112,

·         należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Czego możesz spodziewać się dzwoniąc na numer 112?

 

Zgłoszenie zostanie skierowane do najbliższego centrum powiadamiania ratunkowego właściwego ze względu na miejsce lokalizacji osoby zgłaszającej zdarzenie lub – w przypadku problemów z łącznością – może być przekierowane do następnego centrum powiadamiania ratunkowego, które przyjmie zgłoszenie i powiadomi właściwe służby.

 

Co robi operator odbierający połączenie na numer alarmowy 112?

 

·     zapyta o rodzaj zdarzenia, miejsce zdarzenia,

·     wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,

·     poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miescu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie miejsca/ lokalizacji,

·     jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.

   

Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy 112, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.

 

 

Kiedy dzwonić na "112"

 

Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

 

·     pożary,

·     wypadki drogowe,

·     kradzieże,

·     włamania,

·     w przypadku użycia przemocy,

·     nagłe omdlenia i utrata świadomości,

·     poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,

·     przypadki porażenia prądem,

·     rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,

·     inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu lub życiu.

 

 

Kiedy nie dzwonić na "112"

 

Nie należy dzwonić na numer „112” kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

 

·     zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,

·     w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,

·     w celu sprawdzenia czy numer „112” naprawdę działa,

·     w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),

·     w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,

·     w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,

·     w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,

·     w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzerii, itp.,

·     w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,

·     w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej. 

 

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

 
«« start « poprz. 1 2 3 nast. » koniec »»

Pozycje :: 1 - 9 z 27