Aktualności

„Bezpieczne ferie" 2020 - autobusy do kontroli

Data publikacji 14.01.2020

Jednym z podstawowych warunków bezpiecznej podróży jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu przed wyjazdem na planowane ferie zimowe. Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego złotowskiej jednostki przypominają, że istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli stanu technicznego autobusu, który ma zawieźć nas lub nasze pociechy do miejsca wypoczynku.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w podczas zimowego wypoczynku jest priorytetem polskiej Policji. Istotnym elementem troski o bezpieczeństwo są kontrole autobusów wiozących je na wypoczynek. Bezpieczna podróż to sprawny technicznie pojazd, posiadający odpowiednie wyposażenie oraz trzeźwy i wypoczęty kierujący. Aby zaplanowana podróż przebiegała spokojnie i zakończyła się bezpiecznym powrotem do domu policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Złotowie dokonują kontroli stanu technicznego autokarów oraz stanu trzeźwości kierujących.

Policjanci przygotowali wykaz miejsc prowadzenia kontroli stanu technicznego autobusów oraz kierowców autobusów przewożących dzieci i młodzież na wypoczynek. Wykaz ten zawiera zestawienie punktów z terenu kraju wraz z numerami telefonów kontaktowych, gdzie będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat możliwości przeprowadzenia doraźnych kontroli autobusów i kierowców.

Organizator wycieczki lub rodzic wysyłający swoją pociechę w podróż, który zdecyduje się na kontrolę autobusu powinien zgłosić potrzebę takiej kontroli w każdej jednostce Policji lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub bezpośrednio w Wydziale Ruchu Drogowego KPP w Złotowie pod nr tel. (067) 2650263 lub (067) 2650261.

Dobrym rozwiązaniem jest poinformowanie policjantów o planowanym wyjeździe z kilkudniowym wyprzedzeniem. Dzięki temu można uniknąć dłuższego oczekiwania na przyjazd patrolu Policji. Miejscem wyznaczonym do kontroli autobusów jest parking przy Starostwie Powiatowym w Złotowie przy ul. Norwida, kontrola może zostać także przeprowadzona w miejscu wskazanym przez właściciela firmy transportowej lub przez organizatora wycieczki


 

Wyjazdy zbiorowe (autokary)

  • pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci i młodzieży w wieku do lat 18 oznacza się z przodu i z tyłu tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. Kierujący pojazdem jest obowiązany włączać światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci;

  • kierującemu autokarem w czasie przewożenia osób nie wolno palić tytoniu i spożywać pokarmów, zabronione jest także oddalanie się od pojazdu, gdy silnik jest włączony;

  • postoje autokaru należy organizować w miejscach do tego przeznaczonych, najlepiej na oznakowanych parkingach. Dzieci należy uprzedzić, że na parkingu także odbywa się ruch pojazdów: podjeżdżają samochody, kierowcy wykonują manewry np. cofają;

  • pasażerowie nie powinni wsiadać i wysiadać z autokaru od strony jezdni ani też wychodzić na jezdnię spoza pojazdu;

  • opiekunowie wycieczki są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo przewożonych dzieci. W sytuacji, gdy kierowca autokaru narusza zasady bezpieczeństwa (przekracza dozwoloną prędkość, rozmawia przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego itp.) należy zdecydowanie zwrócić mu uwagę;

  • każdy autokar powinien być wyposażony w apteczkę;

  • kierujący autokarem jest obowiązany do przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców.

Zasady bezpieczeństwa w autokarze

  • zanim autokar ruszy w trasę opiekun wycieczki powinien omówić z dziećmi zasady bezpiecznego podróżowania (wsiadanie i wysiadanie, zachowanie w autokarze, zachowanie podczas postojów);

  • jeśli autokar wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa to zarówno kierowca jak też uczestnicy wyjazdu muszą mieć je zapięte;

  • kierowca autokaru jest obowiązany do poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, chyba że grupa została o tym poinformowana przez kierownika wycieczki. Informację o obowiązku zapinania pasów można również przekazać za pomocą urządzenia audiowizualnego lub znaku umieszczonego w widoczny sposób przy każdym miejscu siedzącym;

  • w trakcie jazdy dzieci nie powinny spacerować po wnętrzu pojazdu, wychylać się przez okna, stawać na siedzeniach, opierać się o drzwi. Takie zachowania, oprócz tego, że są niebezpieczne, rozpraszają uwagę kierującego;

  • przejścia w autokarze muszą być wolne, co umożliwi szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji (wszystkie bagaże winny być ulokowane na półkach lub w bagażniku);

  • miejsca przy drzwiach powinny zajmować osoby dorosłe.

Zasady przewożenia dzieci w samochodach

Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy samochodem zależy w dużej mierze od ich rodziców i opiekunów. Zasady, których należy przestrzegać, zostały określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub w pasach bezpieczeństwa.

Kategorie pojazdów:

  • M1 – pojazdy do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy

  • M2 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. mniejszej niż 5 ton

  • M3 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. większej niż 5 ton

  • N1 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. mniejszej niż 3,5 tony (tzw. sam. dostawcze)

  • N2 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton

  • N3 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 12 ton

1. W pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:

- masą i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

2. Powyższe nie dotyczy przewozu dziecka:

  • taksówką;

  • specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego;

  • pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej);

  • mającego zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.

3. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3 na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami.

4. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1 na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

5. Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka;

  • przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik bezpieczeństwa dla dziecka lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące dla dzieci;

  • przewożenia na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.

Przepisy stanowią również, że: „foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane”. Narzuca to na rodziców obowiązek dokładnego zapoznania się z tymi zaleceniami oraz podkreśla odpowiedzialność za dostosowanie się do nich.

Oczywiście podczas jazdy samochodem wszystkie osoby, zarówno dzieci jak i dorośli, powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. W chwili zderzenia niezapięta osoba „odbija” się o pozostałych pasażerów, a ponieważ jej masa ciała zostaje zwielokrotniona z racji przyspieszenia (co u dorosłego odpowiada nawet wadze kilku ton), może spowodować u siebie i innych ciężkie obrażenia.

Sposób w jaki dziecko jest przewożone samochodem lub innym pojazdem jest bardzo istotne z punktu widzenia jego bezpieczeństwa. Statystyki pokazują, że jeżeli już dochodzi do wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, to aż w 45% przypadkach dzieci są poszkodowane jako pasażerowie

Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych. Jednak w przypadku zdarzenia drogowego największą karą dla rodziców jest świadomość, że przez swoje niedopatrzenie przyczynili się do utraty zdrowia, a czasem nawet i życia, swojego dziecka.

Bardzo niebezpiecznym zachowaniem jest przewożenie młodszych dzieci na kolanach. W razie zderzenia przejmują one rolę „poduszki powietrznej”, bowiem swoim ciałem ochraniają osobę, która trzyma je na kolanach. W rezultacie same doznają bardzo poważnych urazów.

(BRD KGP / podkom. Maciej Forecki)

  • Grafika akcji  Bezpieczne Ferie - autobusy do kontroli Wydziału ruchu drogowego

Pliki do pobrania

  • 1.15 MB
Powrót na górę strony